Nowelizacja w 2001 roku ustawy powiatowej zmniejszyła ilość radnych powiatu. W powiecie opatowskim w skład Rady Powiatu obecnie wchodzi 19 radnych wybranych w wyborach samorządowych równych i bezpośrednich zarządzonych na dzień 27 października 2002 roku.
W dniu 19 listopada 2002 roku na pierwszej sesji wszyscy radni złożyli ślubowanie, które było warunkiem uzyskania i sprawowania mandatu radnego powiatu.
Rada Powiatu jako organ stanowiący powiatu działa kolegialnie w ramach sesji zwoływanych przez przewodniczącego (zgodnie z zapisem ustawowym) w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
Od początku II kadencji odbyła 16 sesji, jeżeli liczbę radnych pomnożymy przez ilość odbytych sesji to otrzymamy liczbę 304 obecności, a w sumie odnotowano 17 nieobecności. Frekwencja radnych przedstawiała się następująco:
podczas 8 sesji obecni byli wszyscy radni, na kolejnych sesjach nieobecność mieli usprawiedliwioną radni M.Stępnik – 4 razy, P.Kargul – 3 razy, Z.Wołcerz – 2 razy, Z.Zięba – 2 razy, P.Frejlich – 2 razy, H.Szymczyk – 1 raz, I.Nowak – 1 raz, J.Jelonek – 1 raz, K.Mazurkiewicz – 1 raz.
Na 16 sesji, 1 posiedzenie było wyjazdowe i odbyło się w miejscowości Nowe Gospodarstwie Agroturystycznym, w którym udział wspólnie z radnymi wzięło 36 osób.
Nadmienić należy, iż radni ze względu na pełnioną funkcje posiadają szczególne uprawnienia m.in.:
Na pierwszej sesji radni dokonali wyboru przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
Do dnia 28 kwietnia 2003 roku w skład „prezydium” Rady wchodzili:
Jednakże w związku z prawomocnym wyrokiem sądu za winę umyślną przez pana Bogusława Włodarczyka jego mandat wygasł, co Rada stwierdziła uchwałą Nr VII/27/03.
Na Przewodniczącą Rady Powiatu została wybrana uchwałą Nr VII/26/03 pani Alicja Różańska Cembrowska, a do składu osobowego Rady na miejsce pana Włodarczyka wszedł z tej samej listy wyborczej i okręgu wyborczego pan Krzysztof Mazurkiewicz (uchwała Nr VIII/28/03).
Rada Powiatu działała w oparciu o plan pracy, przyjęty na rok 2003 podczas sesji w dniu 10 lutego 2003 roku.
Tematyka ujęta w planie zrealizowana została w większości zagadnień, z wyjątkiem zapoznania się z informacją na temat przygotowania do akcji skupu płodów rolnych w powiecie oraz przedstawienia podsumowującej informacji o przeprowadzonej akcji skupu rzepaku, zbóż i warzyw na terenie powiatu oraz planu funkcjonowania i rozwoju instytucji skupujących płody rolne. Z uwagi, że powyższe, zagadnienia te zostały przeanalizowane na posiedzeniu Komisji rolnictwa, ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Ponadto niejednokrotnie w porządku obrad sesji ujmowano sprawy nie uwzględnione w planie, m.in.
Na każdym posiedzeniu Rady Powiatu Starosta Opatowski przedstawiał okresową informację z prac Zarządu Powiatu, a w każdej sesji uczestniczyli spoza rady:
Do udziału w sesji Rady każdorazowo zaproszeni byli wójtowie i burmistrzowie z terenu powiatu opatowskiego.
Dodatkowo w zależności od tematyki obrad i zaistniałej sytuacji zapraszano przedstawicieli Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach, wojewódzkich jednostek samorządowych, służb, inspekcji i straży, oraz parlamentarzystów.
W minionym okresie od 19 listopada 2002 roku do 30 grudnia 2003 roku Rada Powiatu podjęła 65 uchwał. Zgodnie z zapisem ustawowym uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów. W omawianym okresie Rada podejmowała uchwały wynikające z jej wyłącznej kompetencji (art. 12 ustawy powiatowej).
Projekty uchwał były opracowane przez:
oraz Rada podjęła 2 stanowiska:
Należy również wspomnieć, iż wewnątrz struktury Rady działają jako organy pomocnicze, powołane komisje stałe z następującym składem osobowym:
1) Komisja Rewizyjna
Przewodniczący - Piotr Frejlich
Z-ca Przewodniczącego - Zbigniew Wołcerz
Sekretarz - Adam Jelonek
Członek - Piotr Iwoła
-//- - Zbigniew Zięba
W roku 2003 odbyła 3 posiedzenia.
2) Komisja budżetu, finansów, rozwoju gospodarczego i promocji powiatu
Przewodniczący - Piotr Iwoła
Z-ca Przewodniczącego - Zbigniew Wołcerz
Członek - Henryk Szymczyk
-//- - Wojciech Majcher
-//- - Adam Kościołek
W roku 2003 odbyła 8 posiedzeń.
3) Komisja zdrowia, pomocy społecznej, pomocy rodzinie i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Przewodniczący - Zbigniew Zięba
Z-ca Przewodniczącego - Iwona Nowak
Członek - Stanisław Gruszka
-//- - Marek Stępnik
-//- - Marek Staniek
-//- - Krzysztof Mazurkiewicz
Począwszy od roku 2002 do chwili obecnej odbyła 12 posiedzeń.
4) Komisja oświaty, kultury, kultury fizycznej, sportu i turystyki
Przewodniczący - Alicja Różańska Cembrowska
Z-ca Przewodniczącego - Maria Serwinowska
Członek - Wojciech Majcher
-//- - Piotr Frejlich
-//- - Teresa Majewska
-//- - Staniek Marek
-//- - Iwona Nowak
Począwszy od roku 2002 do chwili obecnej odbyła 9 posiedzeń.
5) Komisja zagospodarowania przestrzennego, komunikacji, dróg i transportu
Przewodniczący - Piotr Kargul
Z-ca Przewodniczącego - Marek Stępnik
Członek - Maria Serwinowska
-//- - Teresa Majewska
-//- - Stanisław Gruszka
-//- - Adam Kościołek
Począwszy od roku 2002 do chwili obecnej odbyła 8 posiedzeń.
6) Komisji rolnictwa, ochrony środowiska i gospodarki wodnej
Przewodniczący - Wacław Rodek
Z-ca Przewodniczącego - Henryk Szymczyk
Członek - Jan Jelonek
-//- - Piotr Kargul
-//- - Kotowski Kazimierz
Począwszy od roku 2002 do chwili obecnej odbyła 9 posiedzeń.
Przewodnicząca Rady
mgr Alicja Różańska Cembrowska
Powyższe sprawozdanie zostało przedstawione podczas
sesji Rady Powiatu w dniu 18 lutego 2004 r.
Pliki do pobrania: