Obowiązek świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego został nałożony na powiaty w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 294 oraz Dz. U. z 2020 r. poz. 875 i 1086). Minister Sprawiedliwości w celu podniesienia jakości obsługi beneficjentów nieodpłatnej pomocy, w tym ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, postanowił ułatwić to zadanie przygotowując Katalog dobrych praktyk w udzielaniu nieodpłatnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami. Dokument ten jest opracowaniem wytycznych niwelujących bariery rozpoznane przez osoby z niepełnosprawnościami w możliwości skorzystania z nieopłatnej pomocy.
W opracowaniu znajdują się:
2. Beneficjenci z dysfunkcją narządu wzroku
Sposób komunikowania się
Kwestie architektoniczno-techniczne
Składanie podpisu na oświadczeniu lub piśmie
3. Beneficjenci z dysfunkcją narządu słuchu
Sposób komunikowania się
Kwestie architektoniczno-techniczne
4. Beneficjenci z dysfunkcją narządu ruchu
Sposób komunikowania się
Kwestie architektoniczno-techniczne
5. Beneficjenci z niepełnosprawnością intelektualną
Sposób komunikowania się
6. Zakończenie
7. Podstawy prawne
Pliki do pobrania: